تا به حال به جایگزینی برای گوگل فکر کردهاید؟ اگر شرایط طوری پیش برود که امکان دسترسی سخت شود چه؟ یا اخباری که درباره گوگل منتشر شده را دنبال کردید؟
اگر روزی مجبور شویم با موتور جستجویی به غیر از موتور جستجوی گوگل کار کنیم، یکی از گزینههای پیشنهادی میتواند موتور جستجوی یاندکس باشد. یاندکس نیز مانند دیگر موتورهای جستجو Bing و Yahoo میتواند گزینه انتخابی شما باشد. Yandex به عنوان هشتمین موتور جستجوی جهان، یک سایت روسی است که از خدمات متنوعی برخوردار است. البته که یاندکس برای سئو قوانین خاص خودش را دارد، اما وقتی محتواها و صفحات سایت را برای گوگل بهینه میکنید به احتمال زیاد محتوای سایتتان در یاندکس هم index میشود. اما شما باید به قوانین سئو یاندکس توجه کنید زیرا رتبه بندی این دو موتور جستجو از هم متفاوت است. پس برای کار با یاندکس باید قوانین سئوی آن را بیاموزید تا به مشکل برنخورید.
موتور جستجوی Yandex به سال ۱۹۹۰ در واقع قبل از تولد گوگل برمیگردد. این موتور روسی توسط دو برنامهنویس روس به نامهای Arkady Borkovsky و Arkady Volozh در شرکت Arcadia تاسیس شد. این شرکت نرم افزار MS-DOS، جستجوی متن کامل را با پشتیبانی از واژه شناسی روسی، برای کاربرد در ثبت اختراعات و طبقه بندی کالا تولید کرد. در سال ۱۹۹۳ کلمه Yandex که مخفف “Yet Another indexer” بود، جایگزین شد. در حال حاضر یاندکس تنها موتور جستجو نیست، بلکه یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است که خدمات متنوعی را ارائه میدهد. خدماتی از جمله:
مرورگر Yandex ، Yandex Mail، Yandex Maps، Yandex taxi، Yandex Translate، Yandex Market ، Yandex Money، Yandex Image، Yandex Disk، Yandex Direct، Free photo hosting، Yandex.News، Yandex Fotk، Yandex Music/ Yandex Video، Ya.ru، Yandex Taxi، Yandex Terra، Yandex.Panoramas، MoiKrug، Yandex Metrics، Yandex.Slovari است.
این موتور جستجو علاوه بر خود روسیه، در کشورهایی مانند قزاقستان، بلاروس، اوکراین و ترکیه نیز به کار میرود. ممکن است یاندکس موتور جستجوی سایتهای ایرانی قرار گیرد پس باید به شناخت آن بیشتر توجه کنیم. یادگیری سئو یاندکس میتواند به شما در بررسی بازار روسیه و کشورهای نزدیک کمک کند. بنابر گزارشهای موجود حدود ۶۰ درصد از کاربران اینترنت در روسیه از یاندکس استفاده کردهاند.
البته که یاندکس به اندازه گوگل دامنه گستردهای ندارد؛ زیرا الگوریتمهای این موتور جستجو از سطح پایینتری برخوردار است. اما یاندکس از قوانینی پیروی میکند که سایتهای خارجی با سختی بیشتری در آن قرار میگیرند. اما این موتور جستجو خالی از لطف نیست؛ برای مثال؛ بخاطر شباهتش به گوگل، نسبت به دیگر موتور جستجوها استفاده از آن آسان تر است. همچنین علاوه بر ترافیک کمتر، از رقابت در جستجوی ارگانیک و پولی کمتری برخوردار است. الگوریتمهای پیچیده ندارد. اگر قرار باشد برای جستجو پولی پرداخت شود، هر کلیک در یاندکس هزینه کمتری دارد. با رتبه بندی سایتتان در یاندکس، سایت در یک موتور جستجوی روسی دیگری به نام mail.ru هم ثبت میشود. یاندکس با ایندکس کردن سایتها به زبان روسی از سرعت و عملکرد بهتری نسبت به گوگل برخوردار است. این موتور جستجو یک تیم متمرکز برای پاسخگویی و پشتیبانی به مشتری دارد.
سئوی موتور جستجوی یاندکس و مقایسه با سئو گوگل
هدفگذاری جغرافیایی (Geo-targeting)
یاندکس جستجوهای جغرافیایی را در اولویت کار خود قرار میدهد. SEO Yandex نسبت به سئو محلی متفاوت عمل میکند؛ سئو محلی در مناطق مختلف کشور نتایج نسبتا مشابهی ارائه میدهد.
همه جستجوها در سئو یاندکس به geo-dependent و geo-independent وابسته هستند. این به مکان جغرافیایی ارتباطی ندارد؛ اما وقتی به خدمات یا محصولات ربط پیدا کند، کاربران در مناطق مختلف نتایج متفاوتی مشاهده میکنند. این امکان خوبی برای کسب و کار محلی است. در ابتدا باید منطقه یا مناطق موردنظرتان را انتخاب کنید، سپس باید در Yandex Webmaster Tools منطقهتان را مشخص کنید. بعد از این مرحله باید زمینه کاریتان را به Yandex Business Directoryبفرستید. سپس شما میتوانید هفت منطقه را مشخص کنید. این موتور جستجو از استراتژیهایی برای کمک به رباتهای جستجو برخوردار است که به شما کمک میکند سایتتان را برای منطقه موردنظرتان ارائه دهند. البته اگر منطقه موردنظرتان فقط کشورتان است، شما نیازی به تعیین منطقه ندارید و سایتتان نباید تحت تأثیر موقعیت جغرافیایی قرار بگیرد.
یاندکس با چهچیزهایی سایت را مجازات میکند
اگر از نرمافزار و افزونههایی استفاده کنید که رفتار کاربران را شبیهسازی میکنند؛ موتور جستجو با ردیابی نرمافزار آن سایت را به خاطر رفتار تقلبی مجازات میکند. رفتارهای تقلبی شامل کامنتهای غیر طبیعی و اسپم، بازدید ساختگی از صفحات و… میشود.
همچنین استفاده از تکنیکهای تقلب مانند پخش ویروسها و ابزارهایی که ممکن است کاربران دیگر را تهدید کند، ریدایرکت خودکار به منابع خصوصی، و با دانلود همزمان برنامهها نیز یاندکس برای سایتتان مجازات تعیین میکند.
Pop-up یا تبلیغات بیش از حد نیز خلاف رویه یاندکس هستند. این موتور جستجو در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ الگوریتم اصلیاش را آپدیت کرد تا سایتهایی که اجازه دسترسی سریع و آسان به کاربر نمیدهند، مجازات شوند. با استفاده از Yandex.Metrica میتوان رفتار کاربران را از طریق گزارشهای سرور وب تحلیل کرد.
شما برای این تجزیه و تحلیل باید به این موارد توجه کنید:
- منابع ترافیک را پیدا کنید؛ برای شناخت کاربرانتان باید بدانید که آنها بیشتر از چه منابعی وارد سایتتان میشوند. همچنین باید تغییرات را بررسی کنید، زیرا متناسب با رفتار کاربران جدید باید تغییراتی را اعمال کنید.
- کوئریها را جستجو کنید؛ باید بدانید کدام کوئریها بیشترین بازدیدکننده را به سایتتان میآورد. همچنین میتوانید در ادامه از ردیابی کوئریها به نفع سایتتان استفاده کنید.
- نحوه عملکرد کاربران را در سایتتان مورد بررسی قرار دهید.
- پارامترهای فنی رایانه کاربر را جمعآوری کنید. شما با این کار متوجه میشوید سایت شما در سیستم عاملهای مختلف چگونه است آیا میتوان تجربه بهتری کسب کرد؟ اگر کاربرتان اتصال کند و سرعت آهسته داشته باشد، باید اندازه صفحات را کم کرد.
محتوای صفحات در سئو سایت یاندکس
با هر موتور جستجویی، محتوای شما باید کامل و مفهومی باشد. در دید موتورهای جستجو، سایتهایی که به یک پرسش، پاسخ کامل و مرتبط میدهند، از اهمیت خاصی برخوردارند. اما یاندکس در بررسی کیفیت محتوا، از گوگل نیز سختگیرتر است. سختگیری یاندکس در پس زدن محتواهای کپیشده، اسپم و زیاد بهینه شده بسیاری جدی است. این موتور جستجو حداقل توسط دو الگوریتم کیفیت محتوا را بررسی میکند، فیلتر AGSبرای ردیابی محتواهای تکراری و بیکیفیت فعالیت میکند، مشابه پاندای گوکل است.
AGS به معنی “سایتهای ضد مخرب” است که به انگلیسی Anti-Shitty-Sites ترجمه میشود. الگوریتمها سایتهای دارای محتواهای کوتاه را از ایندکس شدن منع کرده و مجازات میکنند.
این موتور جستجو در سال ۲۰۱۴ شروع کرد به لغوکردن TIC ؛Thematic Index of Citation (فهرست موضوعی استناد) که مشابه PageRank گوگل است. یاندکس برای تجزیه و تحلیل اعتبار یک سایت خاص از TIC استفاده میکند، که بین ۰ تا ۱۵۰۰۰۰ در نوسان است. اگر سایت جریمه شود، همچنان ایندکس هست اما در صفحات پایین تر نمایش داده میشود.
به این منظور بهترین کار برای تولید محتوای کامل و با کیفیت، پیش از تولید محتوا باید به کیفیت آن فکر کنید. محتوا نباید فقط برای عبور از الگوریتمها و بهبود سئو نوشته شود، در واقع شما در ابتدا باید به مخاطبتان فکر کنید؛ که بتوانید به پرسش مهمی پاسخ داده باشید. همچنین شما باید به مسئله بومیسازی یا جامعه هدفی که برای آن تولید محتوا میکنید، توجه داشته باشید. در صورتیکه متناسب با این نکته مهم عمل نکنید، با تجربه کاربری ضعیف مواجه خواهید شد که در بررسیهای یاندکس این نتیجه مشاهده خواهد شد و بر رتبه شما نیز تأثیر خواهد گذاشت. با لینکدادن به سایتهای معتبر و ارجاع به لینکهای داخلی با ارزش میتوانید کیفیت اطلاعاتتان را ثابت کنید. به ساختار محتواهایتان توجه کنید و برای دریافت بهتر محاطب از عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و گیف نیز استفاده کنید.
برای خرید آسان و ارسال به موقع کالاهای دیجیتال با تلکام همراه باشید!
مسئله سن دامنه یا Domain Age در Yandex
سن دامنه از عوامل مهم رتبهبندی VIP در Yandex است. شما به یک سایت شناختهشده و حرفهای فکر میکنید، اما در زمان راهاندازی سایت و حتی پیش از آنکه بر صفحاتتان افزوده شود، نمیتوانید به پیشرفت سریع سایتتان چشم داشته باشید. مسئله اساسی این است که دامنه جدید با کسب رتبه بالا ممکن است به مشکل بربخورد زیرا به نظر میرسد که از حالت طبیعی رشد خود خارج شده باشد.
و اما شما باید صبر کنید و منتظر بمانید، اگر قصد راهاندازی یک سایت جدید را دارید باید یک دامنه قدیمی و سابقهدار بخرید. در این صورت به نظر میرسد که سایت شما معتبرتر است. بها مشاهده کش دیتای موتور جستجو، میتوان از تاریخ ایجاد یک صفحه به خصوص آگاه شد. برای این کار، WebSite Auditor که وسیلهای برای بررسی سئوی داخلی یاندکس است، که به شما نشان میدهد در چه زمانهایی، چند صفحه از سایتتان ایندکس شده است. پس در ابتدا باید WebSite Auditor را دانلود کرده و پس از بازکردن آن، برای سایتتان یک پروژه بسازید. سپس با مراجه به Psges، به قسمت Site Stucture بروید و تاریخ Cache را با راست کلیک روی سربرگ هر ستون در داشبوردتان، به Yandex اضافه کنید. سپس میتوانید آپدیت صفحات و بررسیها را مشاهده کنید.
متا تگها (Meta tags) در موتور جستجو Yandex
الگوریتمهای جستجوی در یاندکس متوجه متا تگها هستند.. با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند که که یاندکس دقیقتر از گوگل عمل میکند. به همین خاطر در صورت بروز کوچکترین اشتباهی سئوی داخلی سایت مجازات خواهد شد. پس در صورت بهینهسازی تگها باید با دقت بالایی عمل کنید.
برای بهینهسازی تگها در موتور جستجوی Yandex باید به چند مورد توجه کنید. از جمله:
- عنوان تگها و توضیحات: عنوانها در یاندکس کمی طولانیتر از عنوانهای گوگل هستند، اما بهتر است این عنوانها یا تایتلها حدود ۶۰ کاراکتر داشته باشند. همچنین توضیحات نیز باید ۱۶۰ کاراکتر داشته باشد. موتور جستجوی یاندکس هم میتواند بر اساس کوئری، متن متفاوتی نمایش دهد و توضیحاتی که وارد کردید را نادیده بگیرد. در صورتیی که متا تایتل و متا دیسکریپشن به طور خودکار نوشته شوند، حتما نوشته رابررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید. در غیر این صورت احتمال دارد صفحات شما از SERP ها ناپدید شوند و در پایین قرار بگیرند، چون احتمالا موتور جستجو آنها را بیکیفیت یافته است.
- کلمات کلیدی متا: کلمه کلیدیهای متا برای Yandex بسیار مهم است پس برای در هر صفحه چند کلمه کلیدی درست و هدفمند اضافه کنید.
- URL: Yandex کاراکترهای Cyrillic و لاتین را متوجه میشود، در نظر داشته باشید که افراد روسی زبان ترجیح میدهند از آدرسهای سیریلیک استفاده کنند.
- تگ یا Canonical: در صورت داشتن صفحات مشابه، این تگها از مجازات شدن برای محتوای تکراری جلوگیری میکنند. اگر “rel = canonical” را در بخش لینک مشخص کنید، یاندکس این دستور را عملی نمیکند و آن را نادیده میگیرد. موتور جستجو به چند علت این دستورالعمل را در نظر نمیگیرد:
- برای ایندکس شدن نمیتوان در آدرس canonical به صفحه موردنظر دسترسی داشت.
- آدرس تگ به URL در یک دامنه یا زیردامنه که متفاوت است، اشاره میکند.
- در هر صفحه چند آدرس canonical وجود دارد. همچنین میتوان این ویژگیها را به کمک WebSite Auditor بررسی کرد:
- اودیتور را باز کرده و پروژه را باز کنید یا پروژه جدید بسازید. اودیتور تگهای شما را به صورت صفحهای بررسی میکند.
- ابتدا به قسمت Page Auditرفته و سپس به Content Analysis بروید. پس از آن در تب Content optimization، بخش Title و Meta tags را بررسی کنید. شما باید به قسمتهای Warning و Error توجه کنید.
- در نهایت با مراجعه به تب Technical factors ، canonicals را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که یاندکس فقط از markup پشتیبانی میکند؛ بنابراین به تغییرات زبان سایتتان توجه کنید.
لینک (Backlinks) در سئو یاندکس
یادنکس در بک لینک متفاوت از گوگل عمل میکند؛ یعنی اهمیتی به آنها نمیدهد و بک لینکها را از رتبهبندی خود حذف کرده است. اما زمانی که این بک لینکها برای سایتتان ترافیک ایجاد کنند، ارزشمندند. حتی اگر بخواهید با بک لینک اسپم برای تأثیر بر موتورهای جستجو استفاده کنید، یاندکس سایتتان را پیدا کرده و به کمک الگوی Minusinsk مجازاتتان میکند و حتی احتمال دارد رتبه بندی سایتتان را برای مدتها محدود کند.
مدت زمان ایندکس شدن صفحات سایت در یاندکس
گوگل منابع زیادی برای ایندکس سریع محتواها در اختیار دارد، اما یاندکس در این زمینه کندتر از گوگل است. ایندکس محتواهای شما در یاندکس ممکن است مدتی طولانی شود؛ زیرا کراولر یاندکس، static pages یا صفحات ثابت را چند بار در ماه، و پستهای وبلاگ را در چند نوبت از روز بازدید میکند.
برای ایندکس شدن شما باید مطالب جدید را از طریق نقشه سایت XML در Yandex Webmasterپشتیبانی کنید، و البته محدودیتهای ایندکس را درنظر بگیرید مثلا فایلهای Flash که بر طریقه ایندکس شدن تأثیر میگذارد.
فاکتورهای تجاری تعیینکننده و مهم در موتور جستجوی یاندکس
فاکتورهای تجاری یک از مشخصههای رتبهبندی است که در سال ۲۰۱۱ عملی شد. این موضوع در ابتدا در منطقه مسکو اعتبار داشت که پس از آن، در سایر شهرها نیز گسترش یافت. یاندکس پنج فاکتور مهم را برای وبسایتهای تجاری، در نظر گرفته است:
- رابط (interface)
- اعتبار شرکت (credibility of the company)
- گستره محصول (product range)
- قیمتها (prices)
- روشهای پرداخت و تحویل (payment methods and delivery)
مهندسان Yandex مکانیسم رتبهبندی تجاری را در یک PDF با عنوان “رتبهبندی مبتنی بر کیفیت برای کوئریهایی با هدف تجاری” در سال ۲۰۱۳ منتشر کردند که برای تعیین کیفیت یک صفحه چهار شاخص را ارائه میداد:
قابلیت اطمینان، قابلیت استفاده، کیفیت طراحی و کیفیت خدمات.
(Trust ability + Usability + Design quality + Service quality)
دو شاخص قابلیت اطمینان و کیفیت از ارزش دوچندان در مقایسه با فاکتورهای دیگربرخوردارند.
سایتهای محدودی هستند که از این قاعده پیروی نمیکنند، اگر از این قوانین پیروی نکنید ضرر میکنید. پس برای رتبه سایت تجاریتان، باید باید شرایط تجاری زیر را رعایت کنید:
- صفحات شرکت در کانالهای رسانههای اجتماعی (Company’s pages in social media channels)
- اطلاعات جزئی تماس (Detailed contact information)
- توضیحات دقیق محصول (Detailed product description)
- خدمات حمل و نقل (Shipping service)
- خدمات به مشتریان و ارتباط با گروه پشتیبانی(Customer service)
- قیمتها (Prices)
- سیاست بازگشت (Return policy)
سازگاری موتور جستجوی Yandex با موبایل (Mobile friendliness)
یاندکس از اواخر سال ۲۰۱۵ سایتهای mobile friendly را در SERP موتور جستجو نشان داد. با اینکه این سایتها، تقریبا ۱۸% از کل سایتها را شامل میشدند؛ اما این نشانهای اولیه بر اهمیت بهینهسازی تلفن همراه بود.
بعدا در فوریه ۲۰۱۶ یاندکس، تنظیم نتایج جستجوی تلفن همراه را با آپدیت جدیدی به نام Vladivostok راهاندازی کرد.
علاوه بر این با راهاندازی Turbo در همان صفحات، آنها را همراه با یک موشک که مربوط به تلفن همراه است، در SERP نمایش میداد.
وقتی که لودینگ یک صفحه بیش از چند ثانیه طول بکشد، مشکل برگشت سایت با صفحات توربو حل میشود. این فناوری مدت زمان بازگشت را تا ۳۰% کاهش میدهد.
شما باید سایتتان را با گوشیهای هوشمند سازگار کنید. برای بهینهسازی و سازگاری سایت باید از Webmaster Yandex کمک بگیرید. همچنین این مسئله را در WebSite Auditor نیز بررسی کرد.
توجه داشته باشید که اگر سایتتان با فونت خیلی ریز در تلفن همراه کاربران رویت شود، یاندکس میتواند سایتتان را مجازات کند. پس بهتر است با فونت ۱۲ یا بالاتر کار کنید تا در تلفن همراه به مشکل برنخورید. اگر قصد دارید صفحاتتان به صورت توربو دربیاید، Debugger را بررسی کنید.
هوش مصنوعی و یاندکس
یاندکس نیز مانند گوگل، متناسب با هوش مصنوعی در تلاش است تا الگوریتمهای جستجویش را تکمیل کرده و بهبود ببخشد. یاندکس در سال ۲۰۱۶ برای رسیدگی به کوئریهای طولانی، یک آپدیت جدید به نام Palekh algo راهاندازی کرد که با کمک ماشین لرنینگ صفحات مربوطه را پیدا میکرد؛ حتی اگر آن صفحات کلمات موجود در کوئری را نداشتند.
یاندکس در آگوست ۲۰۱۷ بر اساس شبکه Palekh neural، یک نسخه جدید از پلتفرم جستجو ساخت. این پلتفرم به نام شهر کورولیف؛ مرکز اکتشافات فضایی روسیه نامگذاری شد.
این پلتفرم جدید از دو امکان عمده برخوردار بود: اول؛ تطبیق معنای یک کوئری با کل محتویات سایت Palekh، که فقط headline ها را در نظر میگیرد. دوم، مشاهده تعدا بالایی از صفحات؛ ۲۰۰۰۰۰ را به ازای هر جستجوی کوئری Palekh و به ازای هر کوئری ۱۵۰ مورد را بررسی میکند. کورولیف نیز یادگیری هوش مصنوعی خود را با پردازش دادههای جدید انجام میدهد.