۱۴۰۳-۰۲-۱۷

ماشین خودران جدید اپل تحولی در صنعت خودروسازی

ماشین خودران اپل
زمان مطالعه: 5 دقیقه

خودروی جدید اپل می‌‌تواند اسب تروا در صنعت خودروسازی باشد. اپل نسل بعدی نرم افزار خودروی خود، CarPlay را در ماه ژوئن معرفی کرد.

این شرکت با CarPlay و توانایی فروش خدمات و ویژگی‌های اضافی به صاحبان خودرو بیشتر در صنعت خودروسازی عمیق می‌شود. ماشین خودران اپل این امکان را برای فعالیت بیشتر در بخش چند میلیاردی صنعت خودرو که به سرعت در حال رشد است، برای او فراهم می‌کند.

اپل از محبوبیت آیفون استفاده می‌‌کند تا خود را در صنعت خودرو نیز جا بیندازد. البته خودروسازان در این مورد کمی تردید دارند. اما می توان گفت خودروی خودران اپل باعث تحولی در صنعت خوردو سازی می شود.

CARPLAY رابط کاربری در تمام صفحه‌های داخلی خودرو است. همچنین گیج‌های گاز و شماره‌گیری سرعت را به نسخه دیجیتالی که به آیفون راننده متصل است، منتقل می‌کند. لازم به ذکر است CarPlay به خودروسازان در فروش وسایل نقلیه کمک می‌‌کند.

امیلی شوبرت، مدیر مهندسی اپل گفت که ۹۸ درصد از خودروهای جدید در ایالات متحده با نصب CarPlay عرضه می‌‌شوند. او آمار تکان دهنده ای ارائه کرد که نشان می‌داد؛ ۷۹ درصد از خریداران ایالات متحده خودرویی را خریداری می‌کنند که از CarPlay پشتیبانی کند.

شوبرت در حین ارائه ویژگی‌های آن گفت: “این یک ویژگی ضروری برای خودرو است که هنگام خرید حتما باید به آن توجه کرد.”

ماشین جدید خودران اپل؛ اسب تروا

خودروسازان خدمات و ویژگی‌های اضافی را به طور منظم و برنامه‌ریزی شده به دارندگان وسایل نقلیه می‌فروشند، زیرا اتومبیل‌ها با دسترسی به اینترنت، ویژگی‌های خود راننده را به دست می‌آورند.

طبق گزارش McKinsey، بازار نرم افزار خودرو تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۹ درصد رشد خواهد کرد که سریعتر از کل صنعت خودرو است. تحلیلگران مک کینزی پیش‌بینی می‌‌کنند که نرم افزار خودرو تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ میلیارد دلار فروش داشته باشد.

جنرال موتورز که در فهرست اسلاید اپل قرار نداشت، در حال حاضر ۲ میلیارد دلار در سال از اشتراک‌های داخل خودرو درآمد کسب می‌‌کند. این شرکت انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ سودش به ۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد. تسلا نیز از CarPlay پشتیبانی نمی‌‌کند، اما ویژگی‌های کمک راننده “FSD” آن، از جمله پارک خودکار و حفظ خطوط، به عنوان اشتراک ماهیانه، ۱۹۹ دلار هزینه دارد.

خودروسازان در چین شروع به ساخت وسایل نقلیه الکتریکی‌ای کرده‌اند که عمیقاً با برنامه‌هایشان ادغام می‌شود و به رانندگان اجازه می‌دهد تعمیرات، ارتباط با مالکان دیگر یا حتی تعویض باتری‌های اجاره‌ای را انجام دهند.

راد‌هال، تحلیلگر گلدمن ساکس در ژوئن درباره نسل بعدی CarPlay نوشت: «ما معتقدیم که این نرم‌افزار در نهایت بتواند منجر به ارائه خدمات بیشتر اپل به پلتفرم‌های حسگر خودرو شود.»

با خرید قابل توجهی از خودروسازان، نسل بعدی CarPlay می‌تواند اجازه دسترسی به سیستم‌های اصلی را به نرم افزار اپل، بدهد. به این منظور اپل به چندین خودروساز بزرگ پیشنهاد همکاری کرد.

شوبرت پیش از نمایش ۱۴ برند خودروساز، از جمله فورد، مرسدس بنز و آئودی، اضافه کرد: «خودروسازان در سراسر جهان از ارائه نسخه جدید CarPlay به مشتریان هیجان‌زده هستند. همچنین ناظران صنعت بر این باورند که خودروسازان باید از خدمات نرم افزاری استقبال کنند، در غیر این صورت عقب می‌مانند.»

«این دوران، دوران واقعاً سختی در صنعت است، جایی که شرکت‌های خودروسازی فکر می‌کنند هنوز در حال ساخت خودرو هستند. کنراد لیسون، تحلیلگر ارشد در AutoForecast Solutions گفت: آن‌ها در حال ساختن نرم‌افزار برای کنترل بیشتر روی چرخ‌ها هستند، شرکت‌های خودروسازی این را نمی‌دانند، و آن را نمی‌پذیرند. اما CarPlay می‌‌تواند درآمد جدیدی ایجاد کند.»

نسخه جدید CarPlay می‌‌تواند یک موتور درآمدزایی بزرگ برای اپل باشد. زیرا اگر هرکس کاربر رابط CarPlay آیفون را دوست دارد، احتمال اینکه به گوشی اندرویدی روی بیاورد کمتر است. این یک اولویت استراتژیک برای اپل است که بیشتر درآمد خود را از طریق فروش سخت افزار خودران اپل به دست می‌‌آورد.

دوم، در حالی که این شرکت هنوز هزینه‌ای از خودروسازان یا تامین‌کنندگان دریافت نمی‌کند، می‌تواند خدماتی را به خودروها بفروشد.

در ماه ژوئن، اپل اعلام کرد که ویژگی‌هایی را بررسی کرده که به تجارت در کابین خودرو ختم می‌شود. به گزارش رویترز، یکی از ویژگی‌های جدیدی که تابستان امسال اعلام شد به کاربران CarPlay اجازه می‌دهد به پمپ بنزین رفته و هزینه سوخت را از داشبورد خودرو پرداخت کنند.

اپل در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار از اپ استور درآمد کسب کرده است، در ادامه این کمپانی با فروش خدمات خودروها، می‌تواند آن را افزایش دهد. برای مثال، در سال ۲۰۲۱، اپل بین ۷۰ تا ۸۵ میلیارد دلار از مجموع فروش اپ استور خود به دست آورد که بسته به برنامه، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از سود آن را برمی‌دارد.

CarPlay جدید به اپل اجازه می‌‌دهد تا دانش و داده‌های زیادی درباره نحوه استفاده مردم از وسایل نقلیه خود جمع آوری کند. این اطلاعات برای اپل که سال‌ها توسعه خودروی خود را  بسیار محرمانه پیش برده، ارزشمند است. (گروه ساخت خودرو اپل و تیم CarPlay آن در بخش‌های جداگانه سازماندهی شده‌اند.)

به عنوان مثال، هنگامی‌‌ که مردم از برنامه Maps اپل استفاده می‌‌کنند، این شرکت بینشی به دست می‌‌آورد که کدام مسیرها محبوب تر یا بهتر هستند و چه زمانی ترافیک بالاترین میزان را دارد. همچنین در موقعیتی است که می‌توانید ببینید کدام یک از برنامه‌های CarPlay در حال انتخاب و دانلود هستند.

شرکت‌های خودروسازی تردید دارند!

اپل می‌گوید شرکت‌های بزرگی مانند هوندا، نیسان و رنو برای پشتیبانی از CarPlay جدید «هیجان‌زده‌اند». ۱۴ برند ارائه شده در اسلاید اپل بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه را در سال ۲۰۲۱ ارائه کردند.

اما شرکت‌های ماشین خودران اپل ممکن است آنطور که اپل ادعا می‌کند، مشتاق نباشند. تعداد کمی ‌‌از آنها مدل‌هایی را معرفی کرده‌اند که از CarPlay جدید پشتیبانی می‌کنند و بیشتر این خودروها نیز غیرمتعهد هستند.

سخنگوی لندرور که در اسلاید اپل ظاهر شد، در حال “کار با اپل” است تا ببیند چگونه می‌‌تواند “بخشی از” سیستم اطلاعات سرگرمی‌‌ آن باشد.

سخنگوی لندرور و جگوار افزود: «برای اظهار نظر در مورد محصولات آینده با این نرم‌افزارها خیلی زود است.»

مرسدس بنز تعهد خود به CarPlay را به عنوان “مذاکره” با اپل توصیف کرد. سخنگوی مرسدس بنز گفت: «به طور کلی، ما تمام فناوری‌ها و عملکردهای جدید مرتبط را ارزیابی خواهیم کرد.»

عدم تعهد خودروسازان ممکن است یک مشکل زمان‌بندی در چرخه توسعه محصول باشد؛ اپل اعلام کرده خودروهای مجهز به CarPlay در اواخر سال آینده معرفی خواهند شد. اما واکنش جالب خودروسازان می‌تواند به این دلیل باشد که CarPlay جدید نشان‌دهنده یک تغییر عمده در رابطه اپل با خودروها است.

CarPlay جدید به سیستم‌های بلادرنگ خودرو نیاز دارد تا این اطلاعات را به آیفون کاربر منتقل کند، جایی که آن‌ها در نرم‌افزار اپل تجزیه و تحلیل و ادغام می‌شوند و بر روی صفحه‌نمایش خودرو ارائه داده می‌شوند. رابط خودران اپل همچنین از یک کنترل خودرو برخوردار خواهد بود.

طبق ویدیوی تبلیغاتی اپل، کاربران می‌توانند با ضربه روی دکمه صفحه لمسی طراحی شده توسط اپل سیستم تهویه هوای مطبوع را روشن کنند.

بنیانگذار Loup Funds Gene Munster در یک یادداشت تحقیقاتی نوشت: «به دست آوردن ریشه کنترل این عملکردها قابل توجه است زیرا به طور موثر تجربه محیط داخل خودرو را به سیستم اپل منتقل می‌‌کند.»

سازندگان باهوش اولین خودروهای برقی دیجیتالی مانند تسلا و ریویان، به دلایل استراتژیک از Apple CarPlay اجتناب کرده‌اند. زیرا اگر رایانه‌ها و صفحه‌نمایش‌های داخل خودرو رابط اپل را نمایش دهند، خودروسازان توانایی کمتری برای فروش آن خدمات به مشتریان خود خواهند داشت. و حتی ممکن است مشتری ارتباط خود را با خدمات و برنامه‌های آنلاین از دست بدهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *