۱۴۰۳-۰۲-۲۴

انواع حسگر اثر انگشت گوشی موبایل

حسگر
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بر خلاف گذشته که حسگر اثر انگشت گوشی موبایل مختص گوشی های پرچمدار و بالارده بود. امروزه این قضیه صادق نیست و ما شاهد انواع حسگر اثر انگشت در گوشی های پایین‌رده، میان‌رده و بالا رده هستیم.

سه نوع حسگر اثر انگشت گوشی موبایل وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی های خاص خود را دارند و با توجه به این قابلیت ها، میزان هزینه‌ای که دارند متفاوت است که این موضوع در انتخاب نوع آن برای هر گوشی متفاوت است.

این سه نوع حسگر اثر انگشت گوشی موبایل، سنسور های نوری، خازنی و جدید ترین مدل آن یعنی اولتراسونیک است.

با ما در این مطلب همراه بمانید تا به معرفی انواع حسگر اثر انگشت گوشی موبایل بپردازیم.

حسگر اثر انگشت نوری یا اپتیکال

این نوع حسگر ها قدیمی‌ترین نوع حسگرهای اثر انگشت بین موبایل‌ها هستند. همانطور که از اسم آن پیداست این نوع حسگرها توسط نور اثر انگشت را اسکن و ثبت می‌کنند.

این نوع حسگر ها در واقع عکسی از اثر انگشت شما  گرفته و با پردازش آن توسط الگوریتم‌های خاص به پیدا کردن الگوهای منحصر به فرد بر روی انگشت پرداخته و توسط آن قفل گوشی را باز کند. هنگامی‌ که انگشت بر روی حسگر قرار می‌گیرد محیطی کاملا تاریک تشکیل می‌شود. راهکار برای حل این موضوع LED به عنوان فلش برای روشن کردن محیط استفاده می‌کند.

همانطور که لنزهای دوربین دارای رزولوشن های مختلفی هستند؛ این حسگرها نیز دارای رزولوشن های متفاوتی هستند که بالا بودن آن تاثیر بسزایی در روی کیفیت تصویر، سرعت باز کردن قفل و بالا رفتن امنیت سیستم می‌شود.

با بروز شدن حسگرها کم‌کم این نوع حسگرها از رده خارج شدند و جای خود را به نسل های بعدی حسگر ها دادند. دو علت اصلی برای حذف این نسل از حسگر ها وجود داشت.

۱- مدار بزرگ: با پیشرفته شدن تکنولوژی و نیاز شرکت‌ها به باریک شدن گوشی‌ها و مدار بزرگ این حسگر ها، عملا راهی جز حذف آن‌ها وجود نداشت.

۲- سطح امنیت پایین‌تر: به این دلیل که این حسگر ها با گرفتن عکسی تنها در دو بعد دز اثر انگشت، به راحتی و تنها با کمک ساختن انگشتی پروتزی و یا با کمک یک عکس با کیفیت آن را دور زد و قفل موبایل را باز کرد.

حسگر اثر انگشت خازنی

همانطور که از اسم این نوع حسگر ها پیداست توسط خازن‌ها کار می‌کنند. خازن‌ها قطعاتی الکترونیکی هستند که انرژی الکتیریکی را در یک میدان مغناطیسی ذخیره می‌کنند.

در زیر این حسگر ها تعداد زیادی خازن بصورت آرایه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مدل حسگرها تمام جزئیات اثر انگشت را با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی ثبت می‌کنند.

نحوه کارکرد این نوع حسگرها به این صورت است که در حالت عادی تمام خازن ها دارای بار الکتریکی بوده و به هنگام تماس انگشت با آن تغییر می‌کنند. یک تقویت کننده تغییرات بار خازن را ذخیره می‌کند سپس توسط ADC این تغییرات را ثبت کرده و توسط الگوریتم های موجود بررسی شده و با تطبیق آن با اطلاعات ثبت شده آن را شناسایی و قفل را باز می‌کند.

از آنجایی که در این حالت هیچ ردی از تصویربرداری دو بعدی نیست بنابراین امنیت آن نسبت به حسگر های نوری بیشتر است. در همین راستا و با توجه به امنیت بالای آن حتی با استفاده از عکس‌های با کیفیت و یا پروتز از انگشت دست هم سخت می‌توان از سد امنیت آن عبور کرد. به همین دلیل استفاده از این مدل حسگرها نسبت به حسگرهای نوری در میان گوشی‌های هوشمند رایج‌تر است.

حسگر های فراصوت یا اولتراسونیک

حسگر های فراصوت یا اولتراسونیک جدید ترین نوع حسگر ها هستند و که در گوشی های بالارده امروزی استفاده می‌شوند. این نوع حسگر ها از یک فرستنده و گیرنده اولتراسونیک استفاده می‌کنند. نحوه کار این مدل حسگر ها به این صورت است که پالس های صوتی از فرستنده به سمت انگشت ارسال شده. برخی از این پالس ها از آن عبور کرده و برخی دیگر از آنها به سمت گیرنده اولترا سونیک باز می‌گردند و در این روند تصویری سه بعدی از انگشت ساخته می‌شود. علت این بازگشت پالس های صوتی ناهموار بودن اثر انگشت انسان و تفاوت در مسیر های رفت و برگشتی این پالس ها است.

گیرنده اولتراسونیک برای این‌که بتواند این تغییر پالسی که از انگشت منعکس شده است را تشخیص دهد، تنش مکانیکی اثر انگشت بر روی اسکنر را در نظر می‌گیرد به همین علت اگر انگشت شما بیشتر بر روی حسگر بماند، تصویری دقیق تر و با جزئیات بیتشر ثبت می‌کند.

مزیت اصلی این حسگر ها این است که از آن می‌توان در کنار حفظ کیفیت، آن‌ را در زیر صفحه نمایشگر، بدنه پلاستیکی و یا بدنه فلزی استفاده کرد و از معایب اصلی آن می‌توان به سرعت کمتر تشخیص نسبت به سایر حسگر ها اشاره کرد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا تفاوت مدل های مختلف حسگر اثر انگشت را برای شما تبیین کنیم. همانطور که اشاره کردیم حسگر های نوری عملا در بازار حذف شده‌اند، حسگر های خازنی همچنان در برخی از گوشی ها استفاده می‌شوند. از مزایای آن می‌توان به سرعت تشخیص بالا و امنیت بالای آن اشاره کرد. نوع سوم حسگر ها جدید ترین آنها نیز هستند حسگر های اولتراسونیک هستند. از مزایای آن امنیت بالای آنها اشاره کرد و از معایب آن به سرعت کمتر آن نسبت به حسگر های خازنی اشاره کرد.

اینستاگرام

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *