۱۴۰۳-۰۱-۲۸

معرفی انواع لنز دوربین موبایل و ویژگی های آن‌ها

معرفی و بررسی انواع لنز دوربین موبایل
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

معرفی انواع لنز دوربین موبایل و ویژگی های آن‌ها قطعا یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب برای خرید گوشی است.

برای مثال طی سال‌های گذشته و با پیشرفت تکنولوژی و نیز بالا رفتن آگاهی کاربران کمپانی های گوشی موبایل بر آن شدند تا به‌جای بالا بردن (تبلیغاتی) مگاپیکسل دوربین های موبایل به بهبود کیفیت آن‌ها بپردازند. در این حین با توجه به محدود بودن فضای داخلی موبایل و در پی آن محدود تر شدن قابلیت های لنز دوربین، استفاده از چند لنز با کارایی ها متفاوت در دستور کار قرار گرفت.

کمی تاریخچه در رابطه با گوشی‌های بیشتر از یک لنز دوربین

در ابتدا کمپانی های HTC و اپل اقدام به استفاده از دو لنز بر روی گوشی های خود کردند. شرکت HTC در مدل EVO 3D از دو لنز استفاده کرد که این لنز دوم امکان ثبت تصاویر سه بعدی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد که زیاد برای کاربران جذاب نبود و این مورد منسوخ شد. شرکت اپل نیز برای اولین بار در گوشی IPHONE 7+ از دو لنز برای این مدل استفاده کرد.

لنز دوم علاوه بر زوم دو برابری اپتیکال امکان ثبت تصاویر پرتره را نیز برای این گوشی به همراه می‌آورد. پس از آن شرکت های دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و دیگر رقبا به یه مسیر جدید پا گذاشتند. امروزه شاهد گوشی هوشمند با ۳ و حتی ۴ لنز مختلف با کارایی های مختلف هستیم. با تلکام در ادامه این مطلب همراه بمانید تا به معرفی انواع لنز دوربین موبایل و ویژگی های آن‌ها بپردازیم.

لنز دوربین موبایل عمقی (Depth Sesnor)

تقریبا یک عضو جدا نشدنی در گوشی های امروزی لنز عمقی است. این دوربین معمولا بین ۲ تا ۵ مگاپیکسل است و در برخی از گوشی های بالا رده این عدد بالاتر هم می‌رود. وظیفه اصلی این لنز تشخیص عمق میدان برای گرفتن عکس‌های پرتره که پس زمینه سوژه از سوژه اصلی به‌صورت تار تفکیک شده است، می‌باشد.

سنسور مدت پرواز (Time of Flight : ToF )

این لنز ها نه برای عکاسی، که برای تشخیص عمق میدان به‌کار می‌روند. این مدل لنز که به نوعی سنسور محسوب می‌شود به علت بالا بودن هزینه بیشتر در گوشی های پرچم‌دار استفاده می‌شود. اما خبر خوب آن است که قیمت آن روند نزولی داشته و به زودی شاهد حضور آن در گوشی‌های میان‌رده نیز باشیم. روند کار آن نیز به این صورت است که تعداد زیادی پرتو مادون قرمز را به سمت سوژه ارسال کرده و از سرعت برگشت آن‌ها تصویری سه بعدی را از جسم تصویر می‌کند که همین موضوع سبب شناسایی بهتر سوژه می‌شود. گوشی آیفون جدید نیز از این قابلیت استفاده می‌کند اما اسم آن کمی متفاوت است و LiDAR نام دارد. تفاوت ToF و LiDAR نیز در این است که سنسور مدت پرواز با پرتو های مادون‌قرمز و LiDAR با لیزر کار می‌کند.

انواع لنز دوربین موبایل

لنز دوربین موبایل تله‌فوتو (Telephoto)

لنز دوربین تله‌فوتو داری زوم و بزرگنمایی بیشتر و با کیفیت بیشتری هستند. همانطور که میدانید دو نوع بزرگنمایی در لنز های دوربین وجود دارد: زوم دیجیتال (Digital Zoom) و زوم اپتیکال (Optical Zoom). مدل کار کردن زوم دیجیتال به این صورت است که یک تصویر گرفته شده را بصورت دیجیتالی کراپ کرده با سوژه نزدیک شود، همین عامل سبب افت کیفیت در زوم های بالا می‌شود. اما زوم اپتیکال توسط های عدسی های به‌کار رفته در لنز دوربین انجام می‌گیرد که همین مورد سبب می‌شود تا افت کیفیت محسوسی در این زوم نداشته باشیم.

لنز دوربین موبایل پریسکوپی (Periscope Telephoto)

این لنز از نوع لنز های تله‌فوتو محسوب می‌شود با این تفاوت که نحوه چیدمان عدسی ها در آن به مانند پریسکوپ است. این موضوع دست سازنده در قراردادن عدسی های بیشتر باز می‌گذارد. هیمن موضوع سبب می‌شود تا با زوم های بیشتر از نوع اپتیکال با کیفیت بیشتر بهره‌مند شویم.

لنز دوربین موبایل عریض (Wide)

معمولا لنز های اصلی دوربین گوشی های هوشمند از این نوع است. این لنز ها فاصله کانونی نسبتا بیشتری به سایر لنز ها داشته (معمولا از ۲۰ تا ۲۵ میلی‌متر) که همین امر سبب می‌شود تا یک لنز واید زاویه دید بیشتری را برای کاربر ثبت کند. این لنز ها معمولا زاویه دید بیشتری نسبت چشم انسان دارند.

لنز دوربین موبایل فوق عریض (Ultrawide)

لنز های اولترا واید یا واید انجل (Wide Angle Lens) حتی نسبت به لنز های واید (عریض) زاویه دید بیشتر را به ارمغان می‌آورند. این لنز ها زاویه دید بیشتری را در محدوده افقی فراهم می‌کنند. فاصله کانونی نیز در این لنز ها نسبت به لنز های معمولی و تله‌فوتو کمتر است.

لنز دوربین موبایل ماکرو (Macro Camera)

در گوشی های خاص برای مثال گوشی آیفون ۱۳ Pro Max  از این لنز استفاده شده است. این لنز عهده‌دار ثبت تصاویر دقیق از فواصل بسیار نزدیک است. اگر گوشی شما از لنز ماکرو بهره می‌برد تاثیری بر روی کیفیت عکس های عادی آن ندارد و فقط یک گزینه اضافی برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری از فواصل بسیار نزدیک است.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *